Майже кожен випускник відчуває труднощі у пошуку першого робочого місця. Вибір місця праці та посади є одним з найважливіших рішень у житті молодої людини. Перша посада має великий вплив на майбутній розвиток кар'єри. Зміна середовища, яка тягне за собою налагодження нових зв'язків та контактів, нові цікаві пропозиції, дає можливість визначення власного кар'єрного шляху, що теж значною мірою впливає на почуття власної вартості.
Дорогий випускник, пам'ятай, що не тільки щасливий збіг обставин, але й свідома старанність будуть мати вплив на перебіг твоєї професійної кар'єри, на успіхи і кредити майбутнього професійного становища.
Що ж робити, щоб пошук роботи не втомлював і не забирав останні сили та нерви, а знайдена робота принесла фінансову стабільність, користь, задоволення і підвищення професійними сходинками? Пропонуємо Вам скористатися нашими порадами, щодо ефективного пошуку роботи.
1. Визначення конкретної цілі. Перш за все, дайте відповідь на питання: «Чи знаю я конкретно, що шукаю? Чи є в мене конкретна ціль? Хто я очима роботодавців? Хто вони (роботодавці)? Де шукати (роботу)?Як презентувати себе?». Адже на роботі ми проводимо, як мінімум, третю частину свого життя, тому умови роботи впливають на ефективність нашої праці, здатність концентруватися.
2. Резюме — це просто. Принципи підготовки резюме. Знайомство роботодавця з вами починається задовго до співбесіди. Ваша перша зустріч з HR-менеджером або менеджером з підбору персоналу — це ваше резюме, аркуш паперу формату А4, де вказано важливу інформацію про вашу освіту, досвід роботи, а також ваші особисті дані. Підійти до викладу даної інформації треба дуже серйозно.
3. Вивчення ринку праці. Пошук вакансій. Якщо ви вже вирішили, в якій сфері хотіли б працювати, можна переходити до вивчення ринку праці і пошуку підходящих вакансій. Є різні способи пошуку роботи:
-газети та журнали, присвячені працевлаштуванню
-інтернет – можливість зайти на спеціалізовані сайти, присвячені працевлаштуванню;
-оголошення в громадських місцях;
-Державна служба зайнятості;
-з допомогою родичів та знайомих;
-звернутися до спеціалізованих організацій, які займаються працевлаштуванням;
-створити власний бізнес.
4. Співбесіда. Успішне проходження співбесіди — це справжнє мистецтво. Мистецтво спілкування, вміння відчувати міру у своїх словах і здатність контролювати свої несвідомі реакції. Щоб пройти співбесіду і отримати бажану посаду, треба вміти поставити себе на місце працедавця, зрозуміти і відчути, які вимоги будуть ставитися до людини, яка претендує на цю роботу. Вивчення цього мистецтва вимагає часу, але навчитися йому можна.
Для досягнення позитивного результату вам потрібно пройти два етапи — підготовку до співбесіди і власне розмову. Перший етап — підготовка до співбесіди. Спочатку потрібно зібрати якомога більше відомостей про фірму і людей, з якими ви збираєтеся зустрітися. Знайти необхідну інформацію вам допоможе продукція компанії, рекламні брошури, статті в газетах і журналах. Певне, достатньо суб’єктивне враження «зсередини» про організацію дасть спілкування з людиною, яка є чи була її співробітником.
Дуже важлива частина підготовчого етапу — продумування відповідей на запитання, які, скоріше за все, ви почуєте. Серед таких запитань:
- Що ви можете розказати про себе? (коротка розповідь, мінімум автобіографії, максимум-навичок і досвіду, корисного для нової роботи).
- Чому ви обрали нашу компанію? (можливості росту).
- Які ваші сильні сторони? (перш за все — риси, корисні для організації).
- На яку заробітну платню ви розраховуєте?
Людину, яка назве дуже низьку платню, скоріше за все, будуть вважати поганим спеціалістом. Людину, яка оцінить себе зависоко, — надто амбіціозною. Людина, яка вгадала або дізналася про реальну платню за таку посаду в компанії, виявляється, не використала усіх можливостей — можливо, вона могла би отримувати більше. Тому варто задавати т.зв. змістовні «атакуючі запитання». Проте є ще і перелік нестандартних запитань, для яких також непогано підготувати відповіді, які би підвищували ваші шанси на отримання потрібної посади:
- Які з посадових обов’язків ви виконуєте з найбільшим успіхом?
- Назвіть три ситуації, в яких вам не вдалося досягнути успіху. Чому?
- Назвіть три моменти, які ви боїтеся виявити на новій роботі?
- Як ви мотивуєте інших?
- Як ви зрозумієте, що досягли своєї мети?
Вам потрібно психологічно підготуватися, щоб ваше хвилювання не виявилося сильнішим за вас. Одним допомагає те, що вони ніби дивляться на себе збоку, як у кіно, інші кілька разів продумують можливі варіанти протікання подій, треті уявляють щось дужеприємне і спокійне, коли відчувають, що почали хвилюватися. Для того, щоб не запізнитись на очікувану співбесіду, вам потрібно з’ясувати, де точно знаходиться потрібна організація і скільки часу потрібно на дорогу. Не забудьте про копії дипломів, резюме, рекомендацій, підготуйте імена і телефони осіб, які можуть вас порекомендувати.
Етап другий — сама співбесіда. Отже, ви вчасно прийшли в кабінет людини, з якою маєте спілкуватися, почуваєтеся достатньо впевнено і приблизно уявляєте собі, як будете відповідати на поставлені запитання. Вам потрібно знати ще кілька правил, щоб справити приємне враження: вітаючись з представником компанії, не подавайте руку першим, сідайте, коли вам пропонують це зробити, уважно слухайте і притримуйтесь того напрямку у бесіді, який задає співрозмовник, намагайтеся зрозуміти, навіщо задане кожне запитання, і відповідати, чесно описуючи свої кращі риси, не займайтеся зайвою саморекламою — краще описувати свої позитивні риси у межах поставленого запитання з ілюстраціями конкретними фактами, ні в якому разі не брешіть, але пам’ятайте про міру своєї відвертості, не критикуйте колишніх керівників і колег, знайдіть необхідну міру цікавості, врівноваженості і бадьорості, самостійності, ввічливості, не демонструйте співрозмовнику цинізм, негнучкість поглядів, нетерпимість до критики, зайву матеріальну зацікавленість, відсутність цілей і задач, небажання вчитися, причини колишніх звільнень краще пояснювати аргументовано, але без зайвих емоцій і образ, намагайтеся уникати обговорення власних особистих і фінансових проблем, після інтерв’ю варто подякувати співрозмовнику за увагу.
Не забувайте! Під час співбесіди поєднайте приємну зовнішність, інтелект, вміння спілкуватися, правильно підібрану інтонація, інтерес до інших, почуття власної гідності. Якщо ж можливе місце роботи справило на вас неприємне враження, якщо вам щось сильно не подобається у майбутніх співробітниках, то варто добре подумати, чи приймати таку пропозицію. Не забувайте, що знайти роботу не важко, якщо об’єктивно оцінити співвідношення власних бажань і здібностей.